Camere de copil – Casa Senina

functiile-executive-ale-copilului-tau

Copiii, mai ales atunci cand sunt mici, nu au foarte timp atentie pentru ceva. Acum desfac un joc si se joaca cu el cateva minute (daca avem noroc), dupa care il lasa acolo si trec la celalalt. Copilaria mica a unui copil poate arata, cateodata, ca o incercare continua de a preveni dezastre.

Ai putea sa incerci acum sa il inveti sa isi pune deoparte timp pentru strans. Copilul tau s-ar putea sa se lase si atunci are o aptitudine pentru viata. Pe de alta parte insa, daca il mai lasi sa creasca un pic creierul lui va fi mai format si va invata ma usor mai tarziu.

Ce ai putea face ca sa suprevietuiesti pana atunci:

  • Stange o data seara - spune-i ca este timpul sa strangeti inainte de a se termina ziua. Pregateste-te ca asta sa insemne, ani de zile, ca el/ea aseaza 3 jucarii la loc si restul le pui tu.

  • Limiteaza numarul de jucarii cu care se poate juca pe zi/saptamana - “saptamana asta poti sa te joci cu masinutele”. Urmand ca la sfarsitul saptamanii sa strangi masinutele si sa scoti lucrurile de creative (plastilina, culori, etc)

  • Pune deoparte o parte din jucarii si roteste-le la ceva vreme. Cand o sa scoti noua transa de jucarii se va bucura de ele ca si cand atunci le vede pentru prima data

  • Stabileste un loc pentru fiecare jucarie (ca in gradinitele Montessouri, daca ai vazut vreodata una) astfel vor fi mai usor de pus la loc.

  • Nu renunta in a strange, copiii nu pot vedea in spatele dezordinii, mai bine le lasi mai putine jucarii pe care sa le perceapa.

  • Nu uita ca jucariile trebuie sa fie la vedere, altfel copiii uita de ele.

  • Incearca sa il inveti sa doneze din jucariile cu care nu se ma joaca, este probabil prea mica pentru asta, dar vezi daca merge

Pe masura ce cresc, si ajung la scoala, devin din ce in ce mai capabili sa isi faca si pastreze ordinea. Cu toate acestea, nu uita: structurile mentale care se ocupa de functiile executive (printre care si ordinea) se dezvolta complet in capul copilului tau in jurul varstei de 12 ani. Pana atunci are nevoie de suportul nostru! Suportul nostru dat cu rabdare si blandete!

Incepe cu pasi mici:

  • invata-l sa isi faca ordine in ghiozdan in fiecare zi

  • Gasiti impreuna o ordine care sa il imputerniceasca - pentru caiete, creioane, etc si pe care sa si-o poata pastra singur, sau macar sa isi poata singur identifica lucrurile

  • da-i un calendar sa isi poata urmari singur trecerea zilelor, in ce zi a saptamanii este ( o parte din asta rezolva si scoala)

  • ajuta-l sa isi faca check-list-uri pentru lucrurile care nu ii ies (de ex. de ce am nevoie in ghiozdan in fiecare zi, care sunt pasii pe care trebuie sa ii fac in fiecare seara ca sa ajung in pat, care sunt pasii pe care trebuie sa ii fac in fiecare dimineata, cand plec la scoala)

Da cateva luni unei noi aptitudini sau rutine sa se dezvolte. Daca nu se arata semne de imbunatatire, incearca sa faci pasii si mai mici. Poate scoate lucrurile din ghiodan si pregateste-l pentru a doua zi, este prea vag. Incearca: scoate lucrurile din ghiozdan, aseaza-le la locul lor in sertar (caietele la caiete, cartile la carti, etc.). Du la bucatarie cutia de mancare. Rastoarna ghiozdanul si scutura frimiturile. Afla in ce zi esti. Citeste orarul. Aranjeaza caietele pentru maine. Verifica-le din nou. Aseaza-le in ghiozdan.

Pe masura ce copiii ajung in gimnaziu, au nevoie sa invete sa tin ain ordine mult  mai multe lucruri in afara de obiecte. trebuie sa inceapa sa aiba grija de prioritati, de programul lor incarcat, de proiectele de la scoala.

Daca ai nevoie de mai mult ajutor decat atata pentru a-ti ajuta copilul sa se organizeze, suntem doar la un telefon distanta.